2018. feb 01.

Videoton DC 2050-esből épített wannabe audiofil fal

írta: Retrofuturista hifista
Videoton DC 2050-esből épített wannabe audiofil fal

Történetem 2009-ben folytatódik, amikor is sok-sok éve hallgatott, egyetemista koromban vásárolt Orion-Videoton szettemet elkezdtem megunni. Még mindig elég szegény voltam kezdő ügyvédjelölt koromban, de első kis fizetéseimet megkapva egyből azon kezdett járni az eszem, hogy kéne valami jobb hang. Elporladtak a Videotonok peremei, így kerestem valakit, aki újraperemezné őket. Ekkor jutottam el egy műszerészhez, akivel azóta is jó kapcsolatot ápolok. Mondtam neki, hogy peremeztetni szeretnék. Erre ő visszakérdezett, hogy nincs-e kedvem egy dsc_0501.JPGkicsit komolyabb hanghoz. Kérdeztem, hogy miről lenne szó. Mondta, hogy vannak komolyabb hangszórói, amelyeket be tudna építeni a Videotonba, ezzel együtt hozzájuk illő új hangváltót is készít, és a hangfal belső szigetelését (kóc-kóc, csupa kóc) is lecserélni szivacsosra. Jól hangzik, de mi fog történni és ez mennyibe kerül? Úgy emlékszem, hogy 20 ezer forintomba került a beavatkozás. A mai fejemmel már megőriztem volna a Videoton gyári állapotát egy peremezéssel, eladtam volna őket 15 ezer Ft-ért és vettem volna 30-40 ezer között valami gyári cuccot, de az akkori kísérletező kedvem belevitt ebbe az egyedi dologba. Ami történt, hogy kapott egy Peerless mélysugárzót, Philips középsugárzót, és Heco magas sugárzót. Mondta a szerelő, hogy ezt a hangot az Orion már nem fogja tudni megszólaltatni, szükségem van egy komolyabb erősítőre. Így vettem hozzá egy Sansui QR-1500-as quadro erősítőt, ami azóta is megvan és sztereóban is szépen muzsikál. Ez a rendszerfejlesztés számomra döbbenetes minőségű volt. A hangfal a korábbiakhoz képest félelmetesen élethű, részletes hangokat mutatott meg a Sansuival. Végre lett egy átlagemberek által hallgatottnál komolyabb szobai hifim. Ujjongva hallgattam újra kedvenc cd lemezeimet. Sokáig megtartottam ezt a falat. Komolyabb hangfalat később mellé rakva (Onkyo SC-601) egyértelműen elvérzett (Azóta már a 601-es is elvérzett, akárcsak a hasonló típusszámú Trabantok). Nem tudtam még akkor a pozdorja faanyagú hangfalak és a valódi furnéros falak közti szakadékról. Azt sem vettem észre, de most már tudom, hogy ez a wannabe audiofil fal nagyon ferde hangképpel rendelkezett. Nem volt ugyanis harmóniában a magas és a mély hangok mennyisége. Magyarul akkor tudtam belőle semlegesnek mondható hangot kicsikarni, ha a hangszínszabályzóhoz nyúltam, és jócskán visszavettem a basszusból. Megváltam tehát ettől a hangfaltól. Azóta is egy ügyfelemnél zenél, aki nagy elégedettséggel használja. Komoly gyári hangfalakkal való összehasonlítása abbéli meggyőződésemet erősítette, hogy a gyárban, gyári körülmények között hangolt hangfalakat érdemes hallgatni, (vagy még komolyabb, nagyobb szakértelemmel épített hangfalakat) amelyek az erősítő semleges állapotában a hangfalból is kiegyenlített hangképet adnak, egyenletes mély-, közép- és magas hangokkal. Megfelelően beállítva ez a hangfal viszont egyértelműen meghaladta a DC2050-es hangját, így nem bántam meg, hogy feláldozva a hazai ipar kiválóságát, csináltam egy wannabe audiofil falat. Azért mondom, hogy wannabe, mert pl. egy 35 ezres Arcus AS4-essel szemben is nagyon csúnyán elvérzett. Az AS4-es nagyon kiegyenített hangjával könnyed, légies előadásmódjával, Vifa dán hangszóróival egy csapásra leterítette és eladásra vitte ezt a fura Videoton falat. Beléptem valami izgalmas világba, ahol az élőzene illúziója megjelenik. 

 

dsc_0687_b.jpg

 

Szólj hozzá