2022. feb 03.

Raspberry Pi, mint HIFI zenelejátszó

írta: Retrofuturista hifista
Raspberry Pi, mint HIFI zenelejátszó

Pontosan 2022 február 24-én 10 éves a Raspberry Pi. Ebből az alkalomból gondoltam a magam szemszögéből foglalkozni ezzel a kis számítógéppel. Mindenki tudja, hogy a brit Raspberry Pi Alapítvány hívta életre a projektet elsősorban tanulmányi céllal, hogy egy kifejezetten olcsó és sokoldalúan programozható SBC-t, azaz Single Board Computert adjon a tömegeknek. A dolog azóta túlnőtt saját magán és beépült az iparba, robotikába és számtalan más felhasználási területe is akadt, amelyeket lehetetlen is lenne egy cikk keretében kitárgyalni. A Raspberry Pi-t természetesen a hifisták is megtalálták és elkezdték zenék lejátszására használni.

Mindig is érdekelt, hogyan lehet relatíve kevés pénzből elfogadható, vagy akár kiváló hifi lejátszókat létrehozni. Amikor találkoztam a Raspberry Pi-vel, már évek óta streameltem zenét Auralic Aries Mini, Bluesound Node 2, 2i, valamint Auralic Aries eszközökkel legfőképpen Tidal előfizetést használva. Történt egyszer azonban, hogy vettem egy dacot egy embertől, aki azt Raspberry Pi-n futtatott Volumio szoftverrel használta. Nem tudtam beazonosítani, hogy pontosan milyen konfigurációt is használt, illetve erre akkor nem volt idő, de nyilván lekerült a dolog a tudatalattimba. Először megmosolyogtam a Raspberry Pi-t, mondván, hogy egy sokcélú eszköz biztos nem lehet olyan jó, mint az én kimondottan zenére épített streamereim. Hónapok teltek el ezután eseménytelenül, mígnem egyszer egy műszaki bolt polcain megláttam egy Raspberry Pi 3 model B V2. készüléket kemény 14 ezer forintért. Tudtam, hogy a Volumio szoftver alapból ingyenes, így csak egy microSD kártyára van szükségem, amiből volt néhány különböző méretű a fiókomban. Auralic Aries zenelejátszómban ekkor kb. 320 ezer forintom állt. Nem abból az okból gondoltam az eszközre, hogy felváltsa streamereimet, hanem azért, hogy kipróbáljam a Volumio szoftver funkcionalitását. Tudni kell, hogy nem kizárólag hangminőségre utazok. Abban nem találok semmi izgalmasat, hogy elköltök dupla mennyiségű pénzt valóban komolyabb hangú dolgokra. Az okozott mindig izgalmat, hogy a lehető legkevesebb pénzből állítsam elő azt a hangot, amivel együtt tudok élni, azaz a lehető legkevesebb pénzt tartsam hifiben a lehető legjobb hangminőség mellett. Levettem a polcról a kis Raspberry Pi-t, és nem sejtettem akkor, hogy sorsom megpecsételődött.

RASPBERRY PI 3 Model B Vi. 2

Első célom az volt, hogy a Raspberry Pi-t zenére bírjam és összehasonlítsam MacBookom USB kimenetével, mint futómű. A Volumio v2 zenelejátszó operációs rendszert Mac-ről egy Raspberry Pi Imager v1.4 nevű programmal nagyon egyszerűen ráflasheltem a microSD kártyára.

01_img_5732.jpeg

A Raspberry Pi-t áram alá helyezve azonnal wi-fi jelet bocsátott ki, így mobiltelefonnal könnyedén rá tudtam kapcsolódni. A kezdeti lépések megtétele után Raspberry Pi-m könnyedén rácsatlakozott irodám routerére wifi-n keresztül. Felállt a zenelejátszó. Most már csak alkalmassá kellene tenni hifi-re kötéshez. A KáCsa Audioban vásárolt Audioquest Pearl tápkábelt használtam ekkor még egyszerű mobiltöltő táppal, valamint Jitterbug USB zajcsökkentő eszközt, DragonFly Red dac-ot dugtam az USB nyílásba. A Tidal fiókomhoz azonban ekkor még nem fértem hozzá. Ehhez bankkártyával elő kellett fizetnem a Volumio Virtuoso fiókra, amely évente 10.506,- Ft-ba kerül. Ezzel egy eszközön lehet hozzáférni a Tidal-hoz vagy egyéb streaming szolgáltatáshoz. Az évi 24.277,- Ft-ba kerülő Superstar előfizetéssel hat eszközt is lehet használni teljes funkcionalitás mellett. (A honlapon azóta Volumio Free és Premium előfizetés szerepel a Voluimio 3-as verziójához kapcsolódóan) Az ingyenes verzióban számtalan netrádió, Radio Paradise, Linn Radio és egyéb szolgáltatás elérhető. Akinek igen kedvező árfekvésű és egy eszközzel tökéletes Volumio Virtuoso előfizetése van, az nagyon vigyázzon rá. Ha éppen nincs pénz a számláján az évfordulós terheléskor, elveszítheti azt és többé nem lesz lehetősége használnia a funkciókat, csak drágábban.

02_img_5739.jpeg

A csupasz Raspberry Pi-t Macbook Air készülékem USB kimenetéhez hasonlítottam. A kapott hangminőség nagyon hasonló volt több százezres árkülönbség mellett. Természetesen ez a konfiguráció elmaradt dedikált streamereim hangminőségétől, de ezt is vártam. A Raspberry Pi-t a MacBook-kal ellentétben mobiltelefonnal tudtam vezérelni, így teljes értékű fix streamerként helyeztem üzembe, miközben számítógépem felszabadult, így azt tudtam másra használni. Fillérekből összeraktam tehát egy olyan streamert, amely hosszan hallgatható volt és hangja kb. megfelelt az 50 ezer Ft-ig kapható cd lejátszók szintjének. Kaptam viszont értékes újításokat is. A NAS tárhelyem nagyon könnyen elérhetővé vált, valamint külső cd író használatával a Volumio képes cd-k ripelésére is belső microSD kártyára. Így aki ilyenre készül, érdemes nagyobb tárkapacitású microSD kártyát használnia. Nem használható azonban kizárólag USB áramellátású cd író, olyannal kell rendelkezni, ami hálózatból, külön kábellel veszi az áramot, mert a kis Raspberry Pi nem alkalmas arra, hogy külső cd író számára megfelelő tápellátást biztosítson. Az elkészült cd ripek minősége veszteségmentes cd felbontású FLAC. A Volumio sd tárhelye természetesen számítógépen keresztül meghajtóként elérhető az Auralic Aries Mini-hez hasonlóan. Nyilvánvalóan kíváncsiságom nem hagyott nyugodni és elkezdtem feljebb lépkedni ezen az úton. A Raspberry Pi-hez erősen ajánlott házat és hűtőbordákat venni és azokat alkalmazni a melegedésből eredő károk megelőzésére. Érdemes itt megemlíteni, hogy ugyan próbáltam windowst futtató számítógépeket is bevonni az összehasonlításba, azonban azok jócskán elmaradtak a Mac vagy akár a Raspberry Pi hangminőségétől. Ezek a számítógépek általában Linux alatt tudnak jobb hangot adni.

03_img_5756.jpeg

Következő lépésként egy Audioquest Cobalt-ot használtam a Pi USB kimenetén, amelynek hangminősége jelentősen meghaladja a Dragonfly Red képességeit, majd ezt követően egy SMSL SU-8 dac-ot próbáltam meghajtani a Pi-vel. Nem hagyott nyugodni azonban az a tény, hogy Jitterbug ide vagy oda, a Pi USB kimenete zajos, azaz nem érte el az Auralic Aries Mini USB kimenetének hangminőségét. Egy hozzáértő mérnök barátom felvilágosított, hogy a Raspberry Pi önmagában, saját USB kimenetével konstrukciós okokból alkalmatlan arra, hogy igazán magas hangminőséget érjen el, ugyanis a Raspberry Pi tervezésénél nem volt szempont a zenelejátszás. Az USB kimenet és a LAN csatlakozó között olyan interferencia van, ami lényegesen lerontja a zenei jelet. A 4-es modell ebből a szempontból többek szerint sokat fejlődött. Olyan eszközt kerestem tehát, amely Volumiot futtat, azonban USB kimenetének hangminősége eléri legalább az Auralic Aries Mini USB kimenetének képességeit. Tisztában voltam vele, hogy a Raspberry Pi-re csatolhatók különböző HAT-nek hívott bővítőkártyák, amelyek lehetnek akár kész (sokak szerint igen kiváló) dac-ok, azonban én elsősorban, mint futóműként tekintettem a Raspberry Pi-re, mivel különálló önálló dac-kal mindig messzebbre lehet jutni. Hamarosan megtaláltam az eszközt, amit kerestem.

 04_img_5763.jpeg

Allo USBridge

Ez az eszköz kakukktojás a cikk címét illetően, ugyanis nem Raspberry Pi-ről, hanem annak egy távoli rokonáról van szó. Az Allo nevű cégről akkor még soha nem hallottam. Az Allo egy indiai cég, amely Raspberry Pi vagy saját tervezésű hasonló alapokon nagyon olcsón, indiai fejlesztéssel és összesszereléssel félelmetesen jó ár/hang arányú termékeket árul. Az AVX fórumon egy nagyon kedves eladó éppen egy Allo USBridge nevű streamert árult, amely „tiszta” USB kimenettel kecsegtetett. Az USBridge alaplapja nem Raspberry Pi, hanem egy ahhoz nagyon hasonló Sparky nevű SBC, amelyről a gyártó szerint hiányzik minden olyan elem, amely nem szükséges a zenelejátszáshoz, így beépített wifi modullal sem rendelkezik (ezt lehet ideiglenesen wifi dongle használatával pótolni). Erre az SBC-re kapcsolódik az USBridge nevű HAT, amely tisztított, alacsony zajjal és kevés jitterrel operáló USB kimenetet ígér.

sparky.JPG

Az USBridge-et beüzemelve az általános hangminőség a korábbaikhoz képest drasztikusan feljavult, nagyon közel került az Auralic Aries Mini usb kimenetének szintjéhez, miközben annak harmadába került. Ilyen félelmetes ár/hang aránnyal nagyon ritkán találkoztam. Mivel az Auralic Minihez gyári tápot használtam, megvettem az Allo által az USBridge-hez is ajánlott Allo Shanti ultra alacsony zajú lineáris tápot, amelynek egyik kimenete 5V 3A, ez csatlakozott az USBridge-hez, másik kimenete pedig 5V 1A, ezzel lehet egy arra alkalmas dacot táplálni, mint amilyen pl. a Topping E30. A Shantival az USBridge hangja kinyílt, a sztereó hangszínpad először haladta meg valamelyest az Auralic Aries Mini USB kimenetének hangminőségét, miközben az Allo Streamerre kb. 100 ezer Ft-ot, míg az Aries Minire ennek dupláját költöttem. A Mini ezen a ponton került a piacra többek között üzemeltetési problémák miatt, amelyekről korábbi bejegyzésben már szóltam.

06_img_5829.jpeg

Az Allo USBridge memóriája egy 16 gigabájtos eMMC, amely erre rendszeresített olvasóval írható. Az USBridge képes microSD kártyáról is bootolni. Ha benne van a memóriakártya és az bootolható, akkor arról indul az eMMC helyett. Az én lejátszóm memóriájában a Volumio aktuális verziója volt, lehet azonban próbálkozni egyéb programokkal is, mint pl. a DietPi és a Moode. Ezeket nem tudtam összehasonlítani, mert céljaimra a Volumio mindig alkalmas volt, nem éreztem a szükségét annak, hogy váltsak. A Volumio mindig felismerte az éppen csatlakozott dac-ot, vagy cd írót, sőt pl. a Human Audio Tabla Pico usb-spdif konvertert is gond nélkül felismerte.  

2021. szeptemberétől újabb hírnek örülhettek a Volumio felhasználók. Az eszköz Raspberry Pi alapú készülékein elérhetővé vált a Tidal Connect, ez azt jelenti, hogy az eddig rendelkezésre álló Spotify Connect modulhoz hasonlóan a Tidal saját app-jából is vezérelhetővé vált, amely hatalmas kényelmi előrelépés a Raspberry Pi / Volumio használóknak. Mivel az Allo USBridge a Volumio speciális, Sparky SBC-hez készített Volumio verziót használt, sokáig kétséges volt, hogy lesz-e Tidal Connect USBridge készülékre. A problémát először egy nem hivatalos update oldotta meg. Noha a Volumio megszüntette az USBridge támogatását, kijött egy hivatalos update Sparky-ra Volumio 2 alá, amely Volumion belüli frissítéssel lehetővé tette a Tidal Connect használatát (V2.916). A Volumio 3 verzióját azonban már nem fejlesztették Sparky alaplapra, ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lehetne az USBridge streamert akár évekig teljes funkcionalitással használni Volumio 2 alatt. Nem akartam viszont megvárni azt, hogy esetleg ez a funkcionalitás valamilyen téren (pl. Tidal login) megszakadjon, így úgy döntöttem, hogy váltok. Megoldást két útban láttam. Az egyik a Coax kimenetre váltás, a másik pedig az Allo USBridge Signature.

Általánosan elmondható az USBridge és a Pi USB kimenetéről egyaránt, hogy a Dragonfly sorozatot leszámítva nem alkalmas olyan dac táplálására, amely az áramot USB-ről veszi, mint pl. a Topping D10s. A dac külső táplálása ajánlott.

Raspberry Pi + Allo DigiOne

Az Allo DigiOne HAT a legnépszerűbb HIFI bővítőkártya, amelyet a Raspberry Pi-hez készítettek. Kompromisszumos megoldást jelentett a Volumio kompatibilitás és így a Tidal Connect megtartására, hogy elbúcsúzok az USB kimenettől és coax/spdif kimenetre váltok. Hátránya, hogy nem alkalmas pl. DSD zenék lejátszására, előnye pedig a coax kimenetre jellemző folyékonyság, nyugodtság. Ezzel ellentétben egy jó USB kimenet általában részletgazdagabb. Nem létezik sajnos Raspberry Pi-re tehető, tiszta USB jelet eredményező HAT, azonban komoly igény lenne rá. Ha rendelkezünk ugyanakkor egy coax bemenetről is üzemelő dac-kal, megoldás lehet az Allo DigiOne hat beszerzése.

Az Allo DigiOne készülékét egy coax/spdif bemenet köré épített Human Audio Muto és MutoX dacokkal hallgattam. Coax kábel a Human Audio Simul bnc kábele volt. A futómű hangminősége azt kell, hogy mondjam, a coax hangi sajátosságait is figyelembe véve nagyon hasonló az USBridge készülékéhez, ami azt jelenti, hogy egy megfelelő dac-kal és Shanti lineáris táppal meghaladhatjuk egy Bluesound Node2i hangminőségét a nekünk tetsző kábelekkel és dac-okkal sokkal jobb személyre szabhatóság mellett, miközben árban ugyanott, vagy akár alatta lehetünk ezeknek a készülékeknek. A megküldött lapkát nekünk kell a Raspberry Pi-re szerelni és az egészet érdemes egy szintén darabokban rendelhető házzal megvédeni. Szintén csökkenti tehát az eszközök árát, hogy az összeszerelést itt mi végezzük. Az Allo Shanti és Nirvana tápokról elmondható, hogy nagyon jó választás a Raspberry Pi készülékek tápellátására, érdemes azonban a rendkívül silány gyári kábeleket és csatlakozókat jobb minőségűre cserélni. A csatlakozó átalakítók használata ronthatja a kapott végeredményt. A Shanti és Nirvana tápok között nem igazán hallottam hangminőségbeli eltérést rendszereimen.
10_1614679885854006.jpg

Mondanom sem kell, hogy az Allo USBridge és DigiOne kimeneteivel a Macbook Air USB kimenete már nem tud versenyezni. Kezdeti idegenkedésem tehát szinte rajongásba csapott át, amely eredményeképpen eladtam az összes egybeépített streameremet, ráadásul a Tidal Connect hiánya miatt eladtam az egyébként hangban kevéssel ezek felett álló Auralic Aries digitális futóművet is.

Az Allo DigiOne segítségével kialakítottam egy olyan streamert, amely árban olcsóbb (vagy használtan hasonló árú), mint a Bluesound Node 2i, azonban hangminőségben és abszolút élvezeti értékben messze verte azt:

Raspberry Pi 3 Model B+ - 15.000,- Ft

Allo Nirvana alacsony zajú táp – 23.000,- Ft

Allo DigiOne hat és ház – 45.000,- Ft

Furutech FX-Alpha- AG Coax kábel – 38.480,- Ft

Topping E30 – 45.000,- Ft

Összesen: 166.480,- Ft

Ez a streamer úgy gondolom, hogy egy átlag hifista igényeit messzemenőkig kielégíti. A hangminőség egy windows vagy egy mac számítógépes vezérléshez képest fényévekkel jobb, miközben a kapott hangba nem tudok belekötni. Nem beszélve arról, hogy ha tárcánk engedi és komolyabb dac-ot veszünk, mint pl. a Topping d70s, hamar kint találjuk magunkat a HIFI kategóriából és rendszerünk félelmetesen jó audiofil hanggal örvendeztet bennünket.

1643193289733222.jpg

A rendszer moduláris felépítése ugyanakkor addiktív elemeket is rejt, ugyanis mindig minden lehet egy kicsit jobb, akár a kábelekre gondolunk, akár a kiválasztott dac-ra. Így aztán gyakran jár azon az eszünk, hogy mit érdemes változtatni. Természetesen egy microSD kártya cserével Raspberry Pi készülékünk teljesíti az összes többi feladatot is, amit csak lehet. Raspbian operációs rendszerrel akár filmezhetünk vagy netezhetünk is a Pi-vel (erre inkább a 4-es modell nagyobb memóriával ellátott gépei alkalmasak), de ha úgy támad kedvünk, két usb kontrollerrel felfegyverkezve RetroPie-t is flashelhetünk egy memóriakártyára és zenelejátszónk tökéletes retro emulátorrá válik és Playstation1-ig (maximum Sega Dreamcast) bezárólag szinte bármilyen retro játékkonzollal játszhatunk tévénken. Ezt egyetlen másik streamer sem tudja. Sajnos nem sikerült megoldanom, hogy osztott bootolással egy memóriakártyán tudjak választani a Volumio és a RetroPie vagy egy másik operációs között, azonban nálam komolyabb informatikai ismeretekkel ezt az akadályt már többen sikeresen áthidalták.

Allo USBridge Signature

A Volumio támogatás megszűnéséből kifolyólag úgy döntöttem tehát, hogy megválok az USBridge készüléktől és beruházok egy USBridge Signature készülékre, amely körülbelül 100.000,- Ft-os áron rendelhető. Egy kedves barátom javaslatára a Botland lengyel webshopra esett a választás, amely egy héten belül már le is szállította a készüléket. Az USBridge Signature egy speciális parányi Raspberry Pi számítógépet használ, amelyet Raspberry Pi Compute Module 3+ SBC-nek hívnak. Ez a számítógép csatlakozik egy nála kb. hatszor nagyobb lapkához, amely az USBridge Signature nevet viseli. Ennek a célja, hogy az USB bus-on a zajt a lehető legalacsonyabbra szorítsa, hogy a lehető legpontosabb hangot reprodukálja. Ennek érdekében az USB vezérlő chip (Texas Instruments) és az Ethernet áramkör teljesen szeparált az USB áramkörtől az interferencia minimalizálása érdekében. 

img_2219.jpeg

Az USBridge Signature-t Topping E30, majd Pro-Ject Dac Box RS dac-kal használtam. Sajnos nem volt már meg ekkor az Auralic Aries készülékem, hogy össze tudjam hasonlítani két eszköz hangját, azonban elmondható, hogy az USBridge-hez képest jelentős előrelépést jelentett a készülék használata, emlékezetből pedig nagyon hajlok arra, hogy azt mondjam, az USBridge Signature USB kimenete Az Auralic Aries készülékével egyenértékű, mivel itt csak az USB kimenetre kell koncentrálni. Allo Shanti táppal használva a sztereó hangszínpad ha lehet, még "analógosabb", szélesebb és mélyebb lett. Megállapítottam továbbá, hogy nagyon nehéz bármilyen cd lejátszóval coax vagy toslink bemeneten versenyre kelni a Signature hangjával. Általában elmondható, hogy cd lemezzel akkor értem el a legjobb hangminőséget, ha a cd lemezt egy Yamaha CRW-F1 cd íróval beolvastattam a Volumio szoftverrel a microSD kártyára. Érdemes lenne továbbá az USBridge Signature-t különböző kategóriájú Audio PC-kkel összemérni, hogy világos képet kapjunk arról, hogy hol helyezkedik el az eszköz, mint futómű. Rettentően boldog vagyok azonban, hogy ez az eszköz szolgáltatja az USB jelet, mert meg vagyok győződve arról, hogy ár/hang arányban nagyon nehéz vele versenyre kelni. Hátrányként jelentkezik, hogy az USBridge Signature nem használható retro játékkonzolként, pedig kézenfekvő lenne az elülső két usb nyílásba két kontrollert helyezni, a memóriakártyát pedig könnyű lenne kicserélni, de sajnos ilyen lehetőségünk itt nincsen. Ez egy zenelejátszó. Annak viszont első osztályú.

A mostani hálózati lejátszóm tehát, ami már egy Audiofil kategóriájú setup, a következőképpen néz ki:

Allo USBridge Signature - 100.000,- Ft

Allo Shanti PSU - 70.000,- Ft

Audioquest Coffee USB kábel - 70.000,- Ft (használtan)

Topping d70s - 260.000,- Ft

Összesen: 500.000,- Ft

img_2221.jpeg

Véleményem szerint egy ilyen lejátszó már bőségesen kiszolgál igen komoly rendszereket is nagyon kevés kompromisszummal. Ügyelni kell a helyes földelésre is. Az Allo Shanti föld csatlakozóját össze kell kötni az USBridge Signature föld csatlakozójával, így lejátszónk tápellátása még kiegyensúlyozottabbá válik. Az USBridge Signature gyári első LAN driverével Volumio 2 alatt MQA zenék esetében Topping d70s dacot használva több alkalommal fagyást és lejátszás közbeni szakadást tapasztaltam. Nagyon kedves barátaimtól megtudtam, hogy a Volumio 2 alapvetően nem támogatja USBridge Signature Allo által épített LAN eszközét, mivel a sima Raspberry-hez alkalmas driver fut benne alapértelmezett módon, amely bár működik ugyan, de korántsem optimálisan. Jelenlegi tudomásunk szerint a Volumio 3 sem támogatja teljeskörűen a USBridge Signature-t, de az egyébként nagyon készséges olasz fejlesztők ezen változtathatnak.  

Mivel a megoldás igen elszórtan és nem egyértelműen található az interneten, összefoglalom, hogyan lehet a Sig Allo által ajánlott LAN driverét a Volumiora telepíteni. 

Az Allo a Signature LAN kártyájának a driverét updatelni kell tehát 2.0 verzióra. 

1. A készülékben engedélyezni kell az SSH hozzáférést a következő módon:

https://github.com/sparkysbc/sparky_linux_images/blob/master/volumio_ssh_enable.pdf

2. A Putty nevű programmal IP címen keresztül hozzá kell férni a lejátszó admin felületéhez:

https://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/latest.html

3. Be kell jelentkezni az admin felületre a készülék IP címével az admin jogosultsághoz. Felhasználónév: volumio, jelszó: volumio

image0.png

Egy ilyen felületnek kell bejönnie

4. Ellenőrizni kell a LAN driver verziószámát a következő paranccsal:

sudo modinfo ax88179_178a | grep version

(Az egyenes vonal alt gr + w paranccsal jön elő)

Erre ha még a régi LAN driver van a gépen, a következő üzenet jelentkezik:

srcversion:     939AC35FBA15593ACF0DEC3
vermagic:       4.19.118-v7+ SMP mod_unload modversions ARMv7 p2v8

5. Ki kell adni az alábbi parancsokat:

sudo cd /usr/src

sudo sudo wget 
http://3.230.113.73:9011/Allocom/USBridgeSig/install.sh

sudo sh install.sh

Ha nem működik a parancs, a "sudo" elhagyásával kell próbálkozni.

A következő üzenetnek kell megjelenni:

volumio@volumio-signature:/usr/src$ sudo sh install.sh
For Raspbian downloading asix ax88179 driver from Allo website.
converted 'http://3.230.113.73:9011/Allocom/USBridgeSig/rpi-usbs-4.19.118-v7+/ax88179_178a.ko' (ANSI_X3.4-1968) -> 'http://3.230.113.73:9011/Allocom/USBridgeSig/rpi-usbs-4.19.118-v7+/ax88179_178a.ko' (UTF-8)
--2022-01-24 20:53:01--  http://3.230.113.73:9011/Allocom/USBridgeSig/rpi-usbs-4.19.118-v7+/ax88179_178a.ko
Connecting to 3.230.113.73:9011... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 46472 (45K)
Saving to: 'ax88179_178a.ko'

ax88179_178a.ko          100%[====================================>]  45.38K   152KB/s   in 0.3s

2022-01-24 20:53:02 (152 KB/s) - 'ax88179_178a.ko' saved [46472/46472]

YES module_layout matching
0x9b929f65 0x9b929f65
sudo install -p -m 644 ax88179_178a.ko /lib/modules/4.19.118-v7+/kernel/drivers/net/usb
sudo depmod 4.19.118-v7+

Reboot to run the driver.

6. Az eszköz újraindítása után a hálózati kapcsolat sokkal gyorsabb, stabilabb lesz, az MQA-nál tapasztalt hibajelenség eltűnik.

Újra ellenőrizzük a verziót:

sudo modinfo ax88179_178a | grep version

Amelyre ezt kell kapnunk, ha mindent jól csináltunk:

version:        v2.0.0
srcversion:     B33FD47EF63890F490EED33
vermagic:       4.19.118-v7 SMP mod_unload modversions ARMv7 p2v8

Tapasztalt hátrányok

Nagyon sok örömet okozott a Volumio és a Raspberry Pi készülékek használata, azonban több alkalommal tapasztaltam hibajelenségeket. Ezek nagyon nagy része akkor merült fel, amikor a Volumio egy update-tel jelentkezett. Nem javaslom az updateket a Volumio settings menüjéből elvégezni. Ezek az updatek több alkalommal futottak le hibásan, nem egyszer használhatatlanságot okozva. Egy új Volumio verzió mindig magában rejti a fagyási és egyéb hibajelenségeket, ezért javaslom, hogy mindenki tartson egy tartalék microSD kártyát és arra számítógépes úton flashelje rá a legutóbbi Volumio verziót. Amikor ez a verzió stabilan működik, akkor érdemes a másik memóriakártyánkra is rátelepíteni azt. Az SD kártyán tárolt zenék minden ilyen esetben sajnos eltűnnek. A zenéket nem lehet elérni számítógépbe dugva közvetlenül a Pi-ből kivett memóriakártyáról, kizárólag az eszközről, mint hálózati meghajtóról. Ezért bosszúságot okozhat több gigabájt DSD és egyéb zenei file oda-vissza másolása. Emiatt mindenképpen ilyen célra NAS használata javasolt. A memóriakártya, mint tárhely ideális esetben csak átmeneti célokat szolgál, pl. cd-k ripelése. Hardveresen nem paszataltam egyik Pi-vel sem hátrányt, a sima USBridge esetében tapasztaltam pár alkalommal melegedési problémákat, amelyek Volumio frissítéskor elmúltak. A Volumio használata semmivel sem körülményesebb, mint pl. az Auralic Lighning DS szoftvere, sőt, Tidal Connect használatával kényelmi ugrást is kapunk.

Összegzés

Ami egy egyszerű Raspberry Pi vásárlásnak indult, alapjaiban változtatta meg zenehallgatási szokásaimat. Két rendszert (otthoni és munkahelyi) tartok fenn, és most már mindkettő Raspberry Pi alapú hálózati lejátszóval működik. Az a tény, hogy a Raspberry Pi ára igen baráti, behozhatatlan árelőnyhöz juttatja más hasonló kategóriás hálózati lejátszókkal szemben, amelyekben ARM és egyéb processzorokra épülő egyedileg kifejlesztett számítógépek lapulnak. Hangjuk pedig az Allo (és esetlegesen más gyártó) termékeinek hála nagyon baráti áron eléri akár két-háromszorosába kerülő lejátszók tudásszintjét. Más gyártók HAT lapkáinak használatától visszatarthatja a vásárlót, hogy nemigen lehet kapni passzentos házakat ezekhez a megoldásokhoz. Amennyiben megelégszünk az Allo megoldásaival, ezekhez megfelelő házakat is kaphatunk. A készülékek Ár/hang aránya miatt nem igazán jut eszembe, hogy lecseréljem vagy meghaladjam őket, mivel igényeimnek bőségesen megfelelnek.

A Raspberry Pi alapú lejátszók nagy fejfájást okozhatnak komoly gyártóknak, ugyanis a fent ismertetett okok miatt komoly árérzékeny réteg fordulhatott és fordul feléjük. Az általam kipróbált készülékek közül a Bluesound lejátszóit mondanám funkcionalitásban, stabilitásban és szoftveresen erősebbnek, azonban ezek hangját lényegesen meghaladják a Raspberry Pi alapú megoldások egy jól megválasztott dac-kal. Amennyiben a hátrányokat, kompromisszumokat elfogadjuk, nagyon sok örömünket lelhetjük egy ilyen lejátszó birtoklásában és használatában.

Szívesen fogadom az esetleges tapasztalatokat a komment szekcióban Raspberry Pi, Allo és Volumio kapcsán.

Boldog születésnapot, Raspberry Pi!

05_1599814688439126.jpg

Szólj hozzá