2024. ápr 22.

Monitor Audio MA1800 Gold (1989) - Hallgatni arany

írta: Retrofuturista hifista
Monitor Audio MA1800 Gold (1989) - Hallgatni arany

Egy legendás oszlop hangfal születése

Lassan 5 éve birtoklom - kisebb megszakításokkal - azt a két hangfalat (1800 és 1200), amelyeket lehetőségeimhez és hifis ízlésemhez képest végállomásnak tartok. Ez a hangfal, amely mindent maga mögé utasított, amit valaha meg tudtam venni, a Monitor Audio-t az igazán elismert gyártók közé repítette egy olyan korszak határán, amikor a nagy öntvénykosaras állványos monitor hangfalakat a WAF (Women's Acceptance Factor) a nappalikból száműzetésre ítélte. Szükség volt az akkor még számos anomáliát produkáló, ám a hölgyeknél ellenszenvet nem okozó, akkoriban még szokatlan, de kecses oszlop hangfalakat hangilag is szintre hozni a legjobb nagymonitorokkal, hogy a hifisták ne pusztuljanak bele a 90-es évek modern lakásbelsőt illető elvárásaiba. A Monitor Audio a túlélést biztosító feladatot elképesztő fejlesztési tempót bemutatva megoldotta. Mivel magam nem tudnék a hangfalról egy kellően precíz és elfogultságtól mentes cikket írni, úgy döntöttem, hogy beszerzem az 1989 szeptemberi - azóta sajnos már megszűnt - brit Hi-Fi Answers magazint, amelyben David Prakel kimerítő tesztet írt életem legmeghatározóbb hangfaláról. A cikk általam készített fordítását fogadjátok szeretettel.

img_1506.jpeg

Mo Iqbal valaha alszik? Az új MA hangfalak megjelenésének tempója alapján úgy tűnik, nem. Ez a legnagyobb - és legjobb? - eddig. (Mo Iqbal a Monitor Audio alapítója - a szerk.)

Nem mindennapi találkozni egy ilyen nagyméretű, reflexcsatornás hangfallal, mint a Monitor Audio MA1800. Első pillantásra sosem mondanád, hogy ez egy reflexdoboz. Legalábbis addig nem, amíg nem kukucskáltál mögé. Az alsó kamra felső részének alján két nagy, levegőáramlást biztosító nyílás található, műanyag csövekkel kialakítva. A jellemzően magas, keskeny MA kabinet 18 mm vastag panelekből készül, egy merevítő válaszfal választja el a felső akusztikai kabinetet az alsó "állvány" résztől. Az egész váz kiegyensúlyozott furnérozott közepes sűrűségű tűzlemez (Medite) anyagból készül. A furnérozás mindkét oldalán megakadályozza a meggörbülést a tárolás, gyártás és későbbi élet során.

img_1505.jpeg

Az MDF vonzó a tervezők számára jó akusztikai és műszaki tulajdonságai miatt. Finom részecske-szerkezete nemcsak akusztikailag jól csillapít, hanem lehetővé teszi a jó minőségű felületképzést is a fröccsöntéshez. Az MA1800 aljába süllyesztett függőleges és süllyesztett rácsos rögzítéseket és szegecselt meneteket különösen jól kivitelezték, ahogy azt az összes MA által készített kabinetnél is megteszik. Egy álló hangszóró kialakítása ugyanannyi problémát jelent, mint amennyit megold. A beépített állvánnyal rendelkező álló hangszóróval kizárják a teljesítmény egyik változóját. De a tweeter rögzítése fix magasságban vegyes áldás lehet, ám egyes ülőhelyek magasabban helyezkednek el. Az MA1800 saját aranydóm tweeterje nem szenved sugárzási problémáktól, így könnyen alkalmazkodik a legtöbb háztartási ülőhelyhez - bárszékek kivételével. A stabilitás a magas, álló hangszórók fő problémája. A hangszórók magasra emelése hangbeli előnyöket jelenthet, de magas központú gravitációval jár. A magas hangszóró előre-hátra is ingadozhat, elveszítve a basszus definícióját és a teljes fókuszát. A MA1800-on található tüskék ezt a problémát oldják meg, míg a kabinet alsó üreges teste kitölthető ólomgolyókkal, homokkal, ezek kombinációjával vagy hasonlóan tömör anyaggal, hogy a gravitációs központot lefelé tolják és javítsák a stabilitást.


Az 1800-as kistestvérét, az 1200-ast értékelve kritikával illettem az üreges alsó kabinet elrendezést. Ez az előző hangszóró - egy két-meghajtós, kétutas modell - egy nagyobb alsó üreget tartalmazott, amelyet ki kellett tölteni, hogy megállítsa az alacsony frekvenciás nem kívánt rezonanciát az alsó hangszóródobozkal együtt. A Monitor Audio észrevette a kritikát, és most bitumenes padokkal támogatta meg az alsó üreg falait - amely kisebb az 1800-asban, mint az 1200-ban. Ajánlják, hogy a teret minél több súlyos elnyelő anyaggal töltsék meg a basszus definíció javítása érdekében. Egy fába csavart Medite blokkot eltávolítottak, hogy egy kerek lyukat fedjenek fel az alsó üregben, amelyen keresztül fel lehet azt tölteni. Az 1800-as meghajtó egységének lelke a Monitor Audio 26 mm átmérőjű hajtott dóm tweeterje. Ez az egység most egy újraszerelt előtét lemez mögött helyezkedik el, amely üvegszálakkal megerősített ABS műanyagból készült.

img_1507.jpegA membrán arany színe egy anódizált rétegből származik, amelyet egy 50 mikrométer vastag alumínium/magnézium ötvözet dómra vittek fel. Az első generációs fém tweeter dómok szenvedtek a hanghatáron lévő (21kHz feletti) felbomlási anomáliától és az alacsony hatásfoktól. Az alap hatásfok a fejlesztés során javult, amely a felbomlási anomáliát biztonságos magasabb frekvenciákra mozgatta a fém dóm fejlesztése során. Az anódizálás az egyik új technika, amelyet alkalmaznak. Az anódizálás keményebb és jobb ön-csillapítást biztosító dóm felületet eredményez, amely javulás az anódikus rétegek és a tiszta ötvözet magja közötti szendvics hatásából adódik. Az ilyen típusú dóm esetében az első felbomlási anomália jóval az emberi hallhatóság határa felett van - 28kHz felett - így a tweeter tiszta és torzítatlan marad egy olyan pontig, amely jóval meghaladja az érzékelést. Az anódizálás továbbá mechanikai előnyöket is nyújt, mint a keményedés és a foltok elleni ellenállás; az ilyen jellegzetes színű anódizálás marketing okokból is előnyös.

A másik tweeter fejlesztések közé tartozik a hűtésre és csillapításra használt Ferro-fluidban mártott szellőző tekercstalp. Ez javítja a teljesítménykezelést, a széles dinamikai képességet és a zenei „attack” képességet. Különlegesen kiválasztott környezetbarát anyag - egy két rétegű poliamid fólia - és fonott, nem szilárd vezető zsinór helyett biztosítja a hosszú élettartamot nagy teljesítmény kezelésével.

Az 1800-as basszus-közép frekvenciás egység a Monitor Audio eredeti R852-es modelljéből származik, amely először az 1200-as modellben jelent meg. Ahelyett, hogy préselt acél vázat használtak volna, ez az egység most egy erős öntött ötvözet kosarat kapott. Ez jól láthatóan fel van tüntetve Monitor Audio védjeggyel - hogy elkerüljék a félreértéseket más gyártókkal, akik ugyanazokat a beszállítókat használják. A mágneses szerelvényt felcsavarozzák és beragasztják a helyére. Egy szellőztetett mágneses pólust és magas hőmérsékletű, tiszta alumíniumból készült 32 mm-es hangtekercset alkalmaznak, ami kiváló dinamikai teljesítményt nyújt az egész hangszórónak. A hangtekercs talpa hőszigetelt Nomex hüvelyen keresztül szeparált a domtól és a felfüggesztéstől. A por bejutásának megakadályozása érdekében a polipropilén polimer domb kemény nyakrészt kapott. Egy puha szintetikus nitrilgumi fordított görgő körbe zárja a domb szélét, amelynek utolsó fél collját további csillapítással látták el a hátsó oldalon, hogy sima átvitelt biztosítsanak a tweeterhez.

 img_6974.JPG

Mindkét basszus-közép egység 16 ohmos párhuzamosan kapcsolva, hogy kényelmes 8 ohmos terhelést hozzanak létre az erősítő számára. A tweeter és a basszus-közép hangszórók egyszerű, de masszív átkapcsolási hálózattal vannak integrálva, amelyben egyetlen masszív ferrit-magos gyűrűs gát található a basszus ágban, valamint egy kondenzátor és egy huzaltekercselésű szintbeállító ellenállás a tweeter számára. Az eredményezett rendszer érzékenysége 89 dB-nek van megadva 1 wattos bemenetnél 1 méter távolságról - ez egy kicsit az átlagosnál magasabb érték. Az ajánlott erősítő teljesítmény 20-tól 300 wattig terjed.

A Meghajtóegységek gyártása során komplex átkapcsolási hálózatok, dinamikai tömörítés és részletek elvesztésével járó hibák elkerülhetők fejlett anyagtudomány alkalmazásával. A modern basszus-közép meghajtó mechanikai magasban vágása nem olyan sima, hogy minimális vagy semmilyen elektromos szűrésre lenne szükség az átkapcsolótól a sima, vezérelt integráció eléréséhez a tweeterrel. Az egész hálózat az 1800-ban a terminálblokk hátoldalára van bekötve. Nincs áramköri lap használva. Az átkapcsoló ketté van osztva, így a hangszórókat bi-wire vagy bi-amp kapcsolással is lehet használni. Két terminál, amelyet drótkapcsolatokkal rövidítettek, hagyományos használatra van kialakítva. A belső kapcsolatok forrasztva vannak, és nem címkézettek, a Monitor Audio nehéz kaliberű sodrott hangsugárzó kábelét használják.

img_6988.JPG

Az előző fekete festékkel ellentétben most már az elektrolízissel bevont basszus-közép meghajtók kosara sokkal élesebb, strapabíróbb bevonatot kapott. Réz, arany és fekete elektrolízises bevonattechnikát használtak különböző furnérokhöz való illeszkedéshez.

A Monitor Audio úgy döntött, hogy a 1800-ast prémium rózsafa kivitelben darabonként 1299 fontért adja, ami párban 2598 font (ez inflációval átszámolva 2024-ben 6.620 font lenne, ami mai árfolyamon kb. 3 millió forint). Az 1800 kiterjesztett alacsony basszus kimenete pontos elhelyezést kért a zeneszobánkban.

Szeánsz

A hallgatást egy Marantz CD-12 CD futóművel és DA12 D/A átalakítóval, egy FR karral és Koetsu Black patrontűvel szerelt Linn LP12 lemezjátszóval, valamint az új RF zajokkal javított Audiolab 8000C/P elő- és végfokozat kombinációval végeztük.

Elvis Costello "Veronica" című dalában váratlanul erős basszus robbant fel. A dob peremütései tisztán szólaltak meg, míg a pumpáló elektronikus basszus ereje parádésan kezelt. Bár a basszus ellenőrzött és kiterjesztett volt, "szőrme" jellege volt - azaz "szőrme", mint egy "kalap", nem pedig, mint "érzés". Ezt a puhaságot nem vártuk, figyelembe véve a közepes és magas hangok tiszta artikulációját. A hang különösen jól kezelt, többrétegű és vokális feldolgozással könnyen hallható volt. Az összes sárgaréz Stalin Malone számában minden szükséges harapást megtalált, minden hangszer tisztán helyezkedett el az amúgy bőséges és kiterjedt sztereó képben. Volt egy kis előresugárzó jelleg a hangban, de ez nem változott frekvencia vagy különböző felvételek szerint - bármelyik egyensúly is legyen, amely ezért a jellemzőért felelős, a tweeter teljesen ártatlan a torzítás terén. Az 1800-as magassugárzója tiszta és soha nem zavaró – ez egy nagy teljesítmény, tekintve a felső középtartománytól a magas magasságig terjedő sávot, amelyen ez a hangfal kiemelkedő tisztaságot ér el.


img_4138.jpeg
Az 1800-as karaktere egy mély és súlyos hangsúlyt hozott Joan Baez hangjába az ő elképesztő újramunkálásával a Dire Straits Brothers in Arms című slágeréből "Recently" című albumáról. Az elektromos basszus ujjzajai drámai módon jelenítődtek meg, bár összességében a keverék kicsit domborúnak hangzott. A címadó dalhoz akusztikus gitárokra felvitt nehéz visszhang egy jelentőségteljes akusztikus térben zengedezett élénk frissességgel.

A Cowboy Junkies CD, a Trinity Sessions, zeneileg kielégítő, mégis éles eszköznek bizonyul a hifi felszerelés értékelésében. A Trinity Sessions akusztikus nyitó dörgése felfedezte az 1800-asok felső basszus túlsúlyát, ami megvastagította Margo Timmin hangjának alacsonyabb hangjait. A színpadi zajok és a PA ládákból származó alacsony morajok kiválóan meg voltak ragadva ezeknek a hangfalaknak a jól kiterjesztett basszusával. Az elektromos basszusgitárnak a Blue Moon Revisited című dalban nincs zümmögése vagy moraja a hangszórókban, mégis valamilyen módon nem volt tökéletesen tiszta.

Mozart "Tizenhárom Fúvós Zenekar Szerenádja" - amely most úgy tűnik, átalakul, hogy jobban ismertté váljon "Gran Partita" címmel - valamiféle gazdag keveréket biztosított az 1800-asok számára. A nyitó Largo "tömör" hangszerelése, a kettős fagottokkal, kontrabasszusokkal és kürtökkel, telítette a hangos textúrát, amikor az 1800-asokon hallottuk. Az oboák és klarinétok vidáman szólaltak meg felül, különösen a szóló oboa és klarinét Salieri "squeeze-box" Adagio részében, ahol Mozart ragyogóan emeli a magas hangokat a nyikorgó basszus kísérettel szemben.

A sztereó kép ezen a Philips felvételen különösen stabil és jól formált volt, bár egy kicsit túl előre projekálódott a hangszóró középvonalán.

Amennyire csak lehetetlené tettem az életet az 1800-asok számára, a Camarata felvételére váltottam Colin Bumbry "Suite for Four Double Basses" című darabjával. Az 1800-asok kiválóan teljesítettek, kevésbé mutatva a basszus "kitöltését", amelyet más lemezeknél hallottam. A nehéz gyors pizzicato szakasz némi szomorkás árnyalatot és elveszített felbontást mutatott, de az összesített erő és pontosság lenyűgöző volt. Tapasztalatom szerint a nagy hangszórók gyakran elbuknak pont azon a speciális anyagon, amivel kiemelkedést várnál tőlük.

Egy régi kedvenc felvétel, amely örömmel üdvözölhető vissza a teszt lemezek sorában friss CD kiadásával, Benjamin Britten Zongoraversenye, amelyet a Snape-i Maltings-ban készítettek Sviatoslav Richterrel és a zeneszerzővel a klasszikus 1970-es Decca felvételen. Az 1800-asok remekül közvetítették a zene méretét és sebességét a nyitó Toccata-ban. Ismét a sztereó kép stabilitása, mélysége és pontossága volt az, ami felkeltette a figyelmet, nem pedig a kiterjesztett vagy súlyos basszus - bár utóbbi bőségesen rendelkezésre állt a nagy basszusdob-gördülésekhez. A jellegzetes pergődobokat és fuvolákat a hangfal izgalmasan ábrázolta.

A Monitor Audio R852 fém dóm kétutas hangszórója után bevallom, hogy kissé csalódott voltam a 952 fejlesztésével és később a padlóállványos MA1200-assal. Szerencsére két basszus meghajtójával az 1800 kevésbé szenved azoktól a problémáktól, amelyeket az általam tesztelt korábbi Monitor Audio padlóállványos modelleknél éreztem. A tweeter félelmetesen magabiztos tisztaságot nyújt. Innentől a konkurenciának kell inkább felkötni a nadrágot.

img_1515.jpeg

 A fordító utószava

Noha kimerítő alapossággal és felkészültséggel megírt cikket olvashattunk, számomra furcsa, hogy  egy ilyen kaliberű hangfalat teszt céljából egy belépő audiofil Audiolab elő- és végfokra kötöttek rá. Ez a páros nekem megvolt Camtech néven és véleményem szerint zenei képességei messze elmaradnak a Marantz Pm11S1-től, amellyel jelenleg hajtom az MA1800-asokat. A hallgatási teszt akkor professzionális, ha a tesztelt komponenst leggyengébb láncszemmé tudjuk tenni. Ehhez ebben az esetben nagyon zsebbe kell nyúlni. A rangon aluli erősítő torzíthatta a teszt eredményét, mivel ezek a hangfalak kb. az újkori áruknak megfelelő erősítőkkel tudják leadni azt, amire képesek (izgalmasabb lett volna a teszt egy középkategóriás Accuphase erősítővel). A másik oldalon viszont elmondható, hogy a könnyen hajtható MA1800-as rendkívül "kedves" mindenfajta erősítő típushoz. Ha egy lépéssel hátrébb megyünk és nem szőrszálat akarunk hasogatni, az elektronikák legjobb oldalait képes kihozni. Nem lehetett tehát eldönteni, hogy az esetleges gyengeségeket a hangfal vagy az erősítő okozta, de vakon az erősítőre tippelnék. A MA1800 bármilyen általam megfizethető erősítő vagy forrás szintbeli különbségeit játszi könnyedséggel követi le, ami azt sugallja, hogy félelmetes tartalékokat rejt. Ahogyan az a hangváltós képen látszik, a belső, csatlakozóknál igencsak oxidált hangfalkábeleket Audioquest Go4 kábelekre cseréltem, ami döbbenetesen emelte a hangfal téralkotó és ábrázoló képességeit olyan magasságokba, ahol már a számomra megfizethetetlen hangfalak világa kezdődik. A MA1800-ast szögletes kialakítása és kora miatt rendre alulbecsülik, amely eredményeképpen akár a használt árának dupláját vagy tripláját is ki kell fizetni egy méltó versenytárs megszerzéséhez. Vajon az a feljebblépés elégedettebbé tesz, mint a MA1800-as? Ebben nem vagyok biztos. A valaha volt legzeneibb és legnagyobb zenei élvezetet nyújtó legkedvesebb hangfalam ez, amivel hifista tevékenységem során valaha találkoztam. Ha valamiért, akkor ezért érdemes akár külföldre is kimenni, ha felbukkan. Megfizethető áron egy életre a társunk lehet.

img_1440.jpeg

Szólj hozzá

hangfal Gold Monitor Audio