Yamaha CR-1000 - A természetes hangzás mesterműve (1974)
1974-ben a "receiver háború" kellős közepén mutatta be a Yamaha a CR-1000-es rádióerősítőt, amely a márka csúcskategóriás modelljeként került piacra, mind az Egyesült Államokban, mind Japánban. Számos rádióerősítőm volt az 1970-es évekből különböző márkáktól, a Yamaha CR-1000 mind közül toronymagasan emelkedik ki félelmetes ár/érték arányával és döbbenetes szépségű hangi kvalitásaival. A CR-1000 nem csupán egy újabb rádióerősítő volt a sorban, hanem egy olyan műszaki csoda, amely alapjaiban változtatta meg a hifiről alkotott elképzeléseimet. Újkori ára 850 dollár volt, ami akkoriban jelentős összegnek számított, de a benne rejlő képességek és a hangzási élmény azonban felbecsülhetetlen értékűek.
A „Természetes Hangzás” filozófiája
A Yamaha a CR-1000 tervezésénél nem a nyers teljesítményre helyezte a hangsúlyt. Bár az erősítő 70 wattos csatornánkénti teljesítménye a korszak csúcsmodelljeihez képest szerénynek tűnhet, a Yamaha inkább a torzítás minimalizálására koncentrált. Ez a „Natural Sound” – azaz „Természetes Hangzás” – filozófia alapja, amely arra törekedett, hogy a zenében rejlő természetes gazdagságot és tisztaságot adja vissza a hallgatóknak. A gyártó szerint a zene eredeti tonális szépsége a hagyományos rádióerősítőkön keresztül gyakran elveszik, de a CR-1000 képes volt ezt visszahozni.
Ez a megközelítés nem volt véletlen. A Yamaha zenei hangszerek – például zongorák, gitárok, fúvós és rézfúvós hangszerek – gyártásában szerzett tapasztalatai hajtották a cég mérnökeit, hogy az audióberendezéseknél is ugyanezt a tiszta, természetes hangzást valósítsák meg. A művelet sikerült. A Yamaha megalkotta a leggyönyörűbb hangú receivert.
Minimalista design és prémium minőség
A CR-1000 külsejét messziről fel lehet ismerni. A letisztult, fából készült kabinet eleganciát kölcsönzött a készüléknek, amely tökéletesen illeszkedett a korabeli high-end sztereó rendszerek világába. Ne legyen tehát kétségünk afelől, hogy akkoriban ez a gép nem egyszerű hifinek számított. A hangerő-szabályzó tekerőgomb mellett olyan funkciók találhatók, mint a mikrofon érzékenységének vagy a loudness fokozatos csúszkás szabályozása, a kapcsolható magas- és mélyhang-szűrők, valamint a zajszűrő funkciók. Ezek mind hozzájárultak ahhoz, hogy a felhasználók a lehető legpontosabban személyre szabhassák a hangzást, akár a legválogatósabb zenei műfajok hallgatásakor is. A CR-1000 a 70-es évekbeli hifisták álma volt, hiszen minden elemét kompromisszum nélkül úgy tervezték, hogy a zene tisztaságát és dinamizmusát a lehető legtermészetesebben adja vissza.
Kivételes FM tuner szekció
A CR-1000 másik kiemelkedő tulajdonsága a rádióvétel volt. A készülékben található FM tuner a kor csúcstechnológiáját képviselte. Az 5-gangos hangoló kondenzátor és a háromlépcsős hangoló áramkör kettős kapuzású MOS-FET-ekkel (Metal-Oxide Semiconductor Field-Effect Transistors) működött, amelyek biztosították a rendkívül pontos és torzításmentes vételt. Az FM tuner multiplex demodulátora 0,05%-os torzítással dolgozott, amely lenyűgözően alacsony volt a maga idejében.
A Yamaha forradalmi megoldást alkalmazott a demodulációs áramkörben is: negatív visszacsatolást vezettek be a tranzisztoros kapcsolási áramkörbe, amely jelentősen csökkentette a torzítást az FM sztereó demodulálás során. Ennek köszönhetően a CR-1000 FM vételi képességei messze felülmúlták az akkori piaci elvárásokat, és még a legzsúfoltabb városi környezetben is tiszta, interferenciamentes jelet biztosított.
Innovatív automatikus hangolás
A Yamaha mérnökei egy különleges funkciót is beépítettek a CR-1000-be, amely megkönnyítette a rádióállomások pontos behangolását. Az „Auto-Touch Tuning” rendszer lehetővé tette, hogy a felhasználó egyszerűen megérintse a hangológombot, és a beépített AFC (Automatic Frequency Control) áramkör automatikusan kikapcsolt, amíg a kívánt frekvenciára hangolt. Amint elengedték a gombot, az AFC visszakapcsolt, stabilizálva a jelet, így biztosítva a drift-mentes, stabil vételt.
Precíziós mérőműszerek
A CR-1000 beépített jelerősség-mérője is egyedülálló volt, hiszen az AGC (Automatic Gain Control) áramkör segítségével pontosan jelezte a rádiójel erősségét akár 100dB-ig. Ez különösen hasznos volt az FM antenna finomhangolásához. Emellett a középfrekvenciás csatorna-mérő segített abban, hogy a felhasználók mindig a lehető legjobb minőségű vételt érjék el, minimalizálva a torzítást és maximalizálva a sztereó szétválasztást. Ez eredményezte azt, hogy a CR-1000-re egyszerűen lehetetlen (ésszerű költségen) olyan forrást kötni, amely felülmúlja beépített tunerjének hangminőségét. A tuner mindent visz. Rajongásom tetőfokán két CR-1000-essel is rendelkeztem.
Felújítás
A CR-1000 felújításához rengeteg idő és energia kell. Elképesztően bonyolult több szintes áramköri lapokból áll, ami megnehezíti a hibakeresést meghibásodás esetén. Ezért a szakik nem igazán szeretik a készüléket, mivel egyre kevésbé lehet megfizetni egy műszerész munkaidejét, amit ezzel a készülékkel tölteni kell. A Yamaha CR-1000-est türelmes és hifis szerelői kapcsolatokkal rendelkező hifi rajongóknak ajánlom. Nekik azonban nagyon. Az én egyik készülékem felújítása kerek egy évet vett igénybe. A kapott hang mindenért kárpótolt. A Phono szekció önálló kártyával rendelkezik, amely hasonló az évtizedekkel későbbi erősítők megoldásaihoz. A lemezjátszó fokozat szintén méltó a gép kvalitásaihoz. Bontható elő- és végfok természetesen van, de ezek összhangja olyan szintű, hogy kevesen fogják önálló előfokként vagy végfokként használni ezt a készüléket.
Hangminőség
Főleg akusztikus zenék lejátszásakor a CR-1000 olyan eleganciával és szépséggel szólal meg, ami megfelelő hangfal használata esetén nehézzé teszi a mély-közép-magas szekciók külön értékelését, mivel az összhangzás annyira természetes, meleg tónusú és lágy, ami koncerttermi hangulatot kelt, nem mesterségest. A 2x70W 8 Ohmon tökéletesen elegendő minden hangerejű otthoni zenehallgatásra. A színpad mögött olyan erő lakozik, amelyet máshol csak 100W felett érzékeltem. A zene nem veszíti el a szépségét, ahogy megyünk felfelé a hangerővel, sőt egyre jobban kezd élni. Nagyon szereti az öntvénykosaras mélyhangszórós nagymonitor hangfalakat, amelyeken rendre jobb volt, mint különböző szintű oszlop hangfalakkal. Finom részletek apróságok olyan élő módon és játékosan szólalnak meg a térben, mintha milliós erősítőt hallgatnánk. A CR-1000-esre nem igaz a korabeli Sansui és Marantz (22xx) receiverekre jellemző anomália, mely szerint az előtérbe tolt hangok tiszták, a háttérben viszont torz és túlszínezett visszhangok jelennek meg. Jelen esetben erről szó sincs. A CR-1000 nagyon nem tipikus "receiver" hang, amely miatt nem annyira a receiverek közé sorolnám a hangzást, inkább az erősítők közé. Mind az előtér, mind a háttér, mind pedig sok hangszer együttes megszólalása esetén a CR-1000 játszi könnyedséggel uralja a felvételt és előadásmódja erős érzelmeket kavar. Minden ezzel a receiverrel töltött óra egy valóságos ünnep.
Összegzés
Nem lehet elmondani, hogy a Yamaha CR-1000 mekkora mestermű, mivel hallani kell azt az erejű és szépségű sztereó színpadot, amit létrehoz. A Yamaha ezzel a készülékkel nem csak a természetes hangzás terén emelkedett ki, hanem az FM rádióvétel tekintetében is mércét állított a konkurencia számára. A „Natural Sound” filozófia, az innovatív technológiai megoldások és a precíziós tervezés mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy a Yamaha CR-1000 a korszak egyik legmegbecsültebb rádióerősítőjévé váljon. Aki egyszer meghallgatta, az tudja, hogy ez a modell nem csupán egy rádióerősítő volt, hanem egy kapu a rögzített zene leginkább élvezetes visszaadásának világába, ahol a CR-1000 lesöpri az erősítők és receiverek versenyét fél milliós szint alatt és olyan élményt ad, amit a tiszta hangminőség terén erősebb és jóval drágább készülékek sem tudnak megragadni, azonban megépítési bonyolultsága miatt csak haladóknak ajánlott, mivel a következő ábrán nem szívesen rejtenénk el egy hibát.