2018. feb 01.

Auralic Aries Mini - High End Streaming Starts Here

írta: Retrofuturista hifista
Auralic Aries Mini - High End Streaming Starts Here

 

Sokáig csak cd-t és vinyl lemezt voltam hajlandó hallgatni, mondván, hogy egy jó cd lejátszót, mint a Marantz cd73-as csak beteg drágán lehet megközelíteni, vagy meghaladni streameléssel. Mára viszont köszönhetően a Tidal vagy a Qobuz szolgáltatásoknak (amelyek a készülékbe integrálásra kerültek), egy átlagos erős (de nem high end) cd lejátszó hiányérzet nélkül kiváltható egy jó minőségű hálózati lejátszóval. Olyan lejátszót kerestem, amely alapjában véve is elég komoly jó minőségű zenehallgatáshoz, saját dac-kal, de bővítési lehetőséggel rendelkezik. Bújtam a fórumokat és teszteket, és a Bluesound Node 2 és az Auralic Aries Mini között vacilláltam. Ez egy kínai termék, teljes mértékben kínai cégtől, kínai tervezőtől, de nem kell tőle megijedni. Nincsen semmi szégyenkeznivalója. Végül tehát az Aries Mini mellett döntöttem, mert noha a Node2 hangját sok teszt jobbnak ítélte, futóműként az Aries Minit írták jobbnak, és noha nem tudtam, csak különböző rendszereken meghallgatni őket, a Miniben több lehetőséget láttam. (van ugye az Aries nagytesó, dac nélkül fél milláért. Az Aries megalkotása során felhalmozott tapasztalatok benne vannak a miniben állítólag) Volt szerencsém mindkét készüléket meghallgatni. Az Aries Minit érdemes spéci tápjával megvenni (bár én csaltam, és kínából rendeltem kíváncsiságból egy jóval olcsóbb TeraDak lineáris tápot, aki megteheti, annak ajánlom a gyári tápot), ezzel úgy gondolom, számomra szebben szólt, mint a Node2. Aki a kettő között mozog, hallgassa meg mindkettőt, lehetőleg ugyanazon a rendszeren, ha teheti.

img_3340.JPG

Tudni kell azt, hogy az Aries mini csak a Lighning DS iOS alkalmazással hajlandó működni, a mai napig nincsen Androidos szoftver a minihez. Úgy gondolom, hogy egy régebbi iPhone vagy egy iPod is jól jöhet távirányító gyanánt, aki csak emiatt vacillál.

fullsizeoutput_b4a.jpeg

Amikor végre megkaparintottam a minit, nehéz volt beüzemelni. Sehogy nem találta irodám wifi jelét, és ha végre sikerült működésre bírni, gyakran ledobta, vagy a telefonos szoftver fagyott ki. Ezt némileg megoldotta egy kat6-os Audioquest Ethernet kábel, és a hangminőséget is érezhetően feljavította. Wifin a rendszer kikapcsolás utáni bekapcsolás után nagyon sok szenvedés árán állt fel, így mindeképpen ajánlom az ethernet kábelt, amely segítségével bekapcsolás után az iPhone azonnal tudja kezelni a készüléket. Vagy ajánlok jobb wifi hálózatot, mint a sajátom. De a hang miatt akkor is a kábelt ajánlom. A Lightning DS alkalmazás sokszor kifagy és kilép.

A Mini egy kegyetlen jó kis lejátszó saját dac-jával, az ESS Sabre 9018k2m chippel. 4-féle filterrel képes szólni, amelyek közül a precíz (precise) és a lágy (smooth) karaktereket érdemes szerintem használni. Összehasonlításképpen egy 109 ezer Ft-os Audio Block C100 cd lejátszót (sound and vision online max csillagos tesztalany) tettem mellé. A lemezeket egyszerre indítva kapcsolgattam az aux1 és aux2 kapcsolókat.

Tesztalanyaim az irodám alkalmazottai, nem tudták, melyik készülék szól. Mindannyian az Auralic Aries Mini hangját ítélték komolyabbnak mind precíz, mind lágy filterrel. Hangját saját dac-kal inkább lágy filterrel hallgatom, ezzel félelmetesen hasonlít kedvenc cd lejátszóm, a Marantz cd73-as hangjához (amiben 14 bites (!) dac van). Olyannyira hasonlítanak, hogy amikor egyszerre kötöm be őket, és játszom le a zenéket a cd73-ason, és a minin, a kollégáimnak lövésük nincs, hogy mikor melyik szól, annyira egyforma. Talán a cd73-as középtartománya kicsit élénkebb, artikuláltabb. A lineáris táp olyat csinál a Mini hangjával, mint amikor 4:3 képarányról átváltasz 16:9 képarányra. Szélesebb lesz a sztereó hangszínpad, mintha nem összetolva lennének a hangszerek, hirtelen szélesebb térben szóródnak szét.

fullsizeoutput_b4b.jpegEnnek megfelelően a lágy filter egy hihetetlenül nyugodt, analógos sztereó hangszínpadot varázsol elénk. Csak komolyabb dac rákötésével, azzal összehasonlítva lehet felfedezni a hangkarakter sajátosságait, szándékosan nem gyengeségeit mondom. Precíz filterrel megváltozik a karaktere és a modern lejátszók steril pontosságát, torzításmentességét idézi. Tidal Masters (MQA) fileokat hallgatva valóban megnövekszik a dinamikatartomány, jobban elkülönülnek a halk és a hangos részek és előjönnek finomabb részletek is.

A Mini hangja saját dac-jával úgy gondolom, hogy feleslegessé teszi a használtan 100 ezer Ft vagy az alatti értékű cd lejátszók többségének hallgatását. Rendelkezik AirPlay, Bluetooth, Roon Ready és Spotify Connect támogatással. 

fullsizeoutput_b4c.jpegA döbbenet akkor jön, amikor felmásolsz pendrivrera, vagy a belső ssd-re (ami opcionálisan beszerelhető), vagy NAS-on keresztül vezetsz bele dsd fájlokat. Nekem nincs valami sok dsd fileom, egy hifista barátom hozott pendriveon pár jogtisztán letöltött zenét. A Mini az 5.3 beta firmware frissítéssel (be kell pipálni a szerződési feltételeknél, hogy részt veszel a teszt programban) képessé válik a cd-nél magasabb felbontású DSD fileokat natív módon lejátszani a beépített dac-kal is egészen DSD512-es felbontásig. Ezek a fileok a cd-hez, de még az én lemezjátszómhoz képest is szürreális és beteg módon durvák. Nem vagyok benne biztos, hogy erre a felbontásra nekem szükségem van, mert ez megint elviszi az embert olyan irányba, hogy ha szerez 50 terabájt neki tetsző ilyen felbontású zenét, onnan soha többet nem akar majd cd-t hallgatni. Véleményem szerint a cd felbontás a zene élvezetéhez több, mint elegendő. Egy komoly dac (pl. egy Chord Mojo vagy 2Qute) képes a cd felbontásából olyan döbbenetesen természetes zeneiséget kihozni, ami véleményem szerint szebb hang, mint a dsd-t hallgatni a mini saját dac-jával, szóval nem minden a felbontás körül forog. Kicsit hasonlít nekem ez a fényképezőgépeknél ismeretes több megapixel vs. jobb objektív dilemmához. Én mindenképpen jobb objektívvel, nagy szenzorral, de nem túl sok megapixellel szeretek fényképet lőni.

fullsizeoutput_b53.jpeg

Az Auralic Aries Mini egy bitang jó ár/érték arányú streamer, és ha a wifis fagyásokat és az ios alkalmazás fagyásait ki lehetne küszöbölni, szuper lenne, de így is több, mint ajánlott azoknak, akik eddig vonakodtak a streameléstől, mert jó minőségben eddig tényleg beteg költségen (számomra ez 300 ezer Ft felett van) lehetett csak stremelni, de ez a készülék és a szintén csodálatos Node2 ezt megváltoztatta. A gyártó nem nagyképű, amikor ráírta a készülék dobozára, hogy "High End Streaming Starts Here"

Szólj hozzá